Velike sitnice
Osećanja.
Prepravljenost istim. Mont Everest na leđima. Nijagarini vodopadi u grudima.
Strah. Zadovoljstvo. Anksioznost. Blaženstvo. Jeza. Zanos. Zapanjenost.
Zadivljenost. Prezir. Krivica. Jad. Strast. Briga. Beznadežnost. Razočarenje.
I
jedno ime: Ines.
Možda
je kasno da vam o njoj pišem sada i verovatno je sve ovo trebalo reći njoj, ali
tada – situacija je bila komplikovana, a ja sam tek pre par minuta, došavši u
stan loknaste Ines, shvatio koliko toga ima u onome što ne vidimo.
Vidite,
oči nas vrlo često varaju, fiksiraju se na određeni deo tela, tačnije – lice,
kompletno ispuštavši druge bitne sitnice – stav tela, otvorenost, zatvorenost,
povijenost, stegnutost – te sitnice koje nam mnogo toga mogu reći samo ako
bismo bili veštiji posmatrač. A čak i na licu, programirani smo da ne vidimo
sve – te mikro ekspresije koje u deliću sekunde pokažu pravo osećanje osobe,
pravo lice, bez autocenzure. Vremenski, to je samo treptaj i drhtavica sekunde,
ali treptaj i drhtavica mogu spasiti živote. Mogu ogoliti. I mogu nas
približiti… ili udaljiti.
Ines
je rođena 26. marta, u periodu „mankai“
odnosno – punog procvata japanske trešnje. Kada biste je pogledali, imali ste
utisak da se svet uvek rađa, iznova i iznova. Svaki put onda kada je ona sa
vama.
Dubinu
boje njenih očiju mogao sam da poredim sa majkom Zemljom, svemoćnom i
neustrašivom, iz koje sve polazi i u koju se sve vraća.
Njena
loknasta, riđa kosa, bila je neobuzdana kao krdo divljih konja. Često sam, na
njenim dugim, loknastim, riđim pramenovima, zamišljao njih kako slobodno trče,
nesputani i veličanstveni, kako su jedno sa svojom slobodom i naposletku – kako
su i sami sloboda.
Imala
je duge trepavice i smešan, mali nos, kratke prste, koščate šake, i uvek crveno
nalakirane nokte.
Njen
vrat, skoro da je nekako rigidno bio položen, kao i njena leđa. Ramena su joj
bila blago povijena ka napred i kako sada tumačim – tako je želela da zatvori
sve ono što se u njoj nalazilo.
Živela
je u staroj, oronuloj zgradi i nikada me nije pozvala da svratim. Na čaj. Kafu.
Razgovor. Sretali bismo se u parku, u lokalnom, jeftinijem kafiću, na džez svirkama.
O,
kako je samo volela džez!
Uvek
kada bi čula džez – to bi prestajala da bude Ines koju inače znam. Njeno telo
bi se opustilo, oči bi joj postale širom otvorene i mogla je da igra satima.
„…Take my lips,
I'll never use them
Take my arms, I
want to lose them…“
Pevušila
bi dok bi odlazila do šanka da nam uzme piće.
I
uvek je govorila: „Samo još jedna pesma!“
Tako
bismo ostali do kraja, ispratili muzičare i ostajali sve dok osoblje ne bi
počistilo lokal. To su bili, verovatno, jedini trenuci kada je Ines otvorenije
govorila, mada je najviše pričala o umetnosti. O vrednosti muzike. Govorila je
da, kada sluša džez, to je praznina u
ispunjenju. I zato ga je toliko volela.
„…Znaš, kao da
ceo svet stane… I nema ničega… A opet… U džezu ima baš svačega… Tako se osećam
povodom muzike.“
„A šta je sa
slikarstvom?“ pitao sam.
„Drugačije je…
mislim, osećam se… kao da me slika progutala. Prvi put kad sam videla ’Devojku sa
bisernim minđušama’ plakala sam.“
„Zašto?“,
pomislio sam, ko još plače gledavši tu sliku?
„Ne znam… nešto
u njenim očima…“
I
ta ista Ines, znala je mnogo više o ljudima nego što ću ja ikada znati. Izgleda
da je i mene čitala kao knjigu. Nekad mi je dovršavala rečenice… Ili mi
govorila kako se osećam, verovatno preciznije nego što bih ja opisao.
Trebalo
mi je vremena da shvatim, ali ona je oduvek govorila:
„Ja samo sve
posmatram…“
„Kako misliš… sve?“
„Pa, na tebi…“
Šta
je mogla da vidi? I šta sam sve pokazivao? Rekla je da veruje da sam tužan
čovek, a ja pak nisam video njenu tugu. Mogao bih da se zakunem – bila je tako
srećna, ta Ines, moja Ines, iako nikada nije bila moja. Često sam i mislio kako
ta žena, takva žena, i ne zaslužuje da bude bilo čija.
A
nekada su mi čak padale sulude ideje na pamet – čoveče, Ines bi mogla da bude
ratno oružje u pogrešnim rukama! Odvedite
je da prisutvuje zasedanju političara – i ubrzo će nastati opšti haos!
Zamišljao
bih je kako neustrašivo priča: „Vi,
zapravo, to ne mislite… Upravo ste se odali da lažete.“
I
onda kada bi istina ugledala zoru, nikome ne bi bilo jasno – kako?
A
Ines bi samo progovorila: „Ja samo sve
posmatram.“
I
njene neobuzdane lokne bi napustile skupštinu.
Naravno,
sve ovo je bio plod moje mašte, ali ne lažem kada kažem da sam zbilja mislio da
Ines stvarno može biti jako opasna.
Volela
je čaj od kupina.
I
bila je precizna u crtanju.
Onda
kada bi joj bilo dosadno, posmatrala bi ljude na ulici i smišljala njihovu
priču, uvek tako živopisno da sam je par puta pitao: „Ti znaš ove ljude?“
Na
šta je ona odgovorila: „Ne, samo maštam…“
Obožavala
je Japan i priznajem da me motivisala da se više o njemu informišem. Za par
meseci, znao sam gradove, njihovu klimu, specifičnost japanskog cveta i ponešto
o zen budizmu. Čak sam pročešljao i bušido
– kodeks samuraja i informisao se o materijalu kimonoa. Onda kada
sam se bliže upoznao sa lepotom japanskog cveta, nisam mogao da ga ne vidim u
Ines, svaki put.
Njeno
bledo lice, poput gejše, i blago rumeni obrazi
- pokazivali su da proleće može biti svakog dana, svakog dana kada ste
sa Ines.
Ali…
postojao je jedan problem. Jedna komplikacija koja nas je udaljila. Koja je
udaljila. Ines je, za mene tada, bila misterija. I mada je ona o meni znala
sve, ja o njoj – ništa. Nisam znao ništa o njenim osećanjima, o njenim
strahovima, ni o njenim nadanjima.
Vidite,
Ines je bila jedna od onih koje su o svojim osećanjima govorile jako malo. Bila
je vešti preskakač sa teme na temu. Izbegavala je odgovore kao šurikene,
plašeći se da ću je možda poseći. Bio sam ljut na Ines, o, kako sam samo bio
ljut. Kako je mogla da mi ne kaže ništa?
Zašto
nije govorila ništa?
I
nekada kada bi počela… ja bih je prekinuo, u želji da je prestignem, da o njoj
zaključim. Tako sam bio žedan njenih osećanja.
A
ta Ines… Nikada nije rekla „Volim te“,
umesto toga – pričala mi je o haiku poeziji. Davala mi je male suvenire. I dugo
gledala u moje oči.
Ta
Ines… nikada nije rekla „Boli me“, samo
bi se povukla da svoje otćuti. Nije se nikada žalila. A kada joj je baka umrla –
saznao sam od drugih. Ni tada mi ništa nije rekla, samo me je zagrlila i u tom
zagrljaju dugo ostala.
Ta
Ines… nikada nije plakala. Već je imala običaj da se dugo ne javi na telefon.
Nije odgovarala na poruke. Niti se pojavljivala na džez svirkama.
Ta
Ines… bila je srećna, bez da vam kaže. Samo bi se dugo smejala sa vama.
Prosipala bi humor kao da poseduje nepresušnu fontanu istog.
Ta
Ines… činilo se da se ne plaši ničega. A zapravo je samo vešto izbegavala ono
čega se boji.
Ta
Ines… blago bi spustila i uvukla usne onda kada sluša o političarima. I tek
kasnije mi je bilo jasno – gađenje.
Sve
emocije loknaste Ines bljesnule su u meni. Ona je, zapravo, sve osećala! Samo
je ja nikada nisam gledao dovoljno da to i vidim… provalivši u njen stan ne bi
li je našao, u meni su se ozarile sve slike male Ines. Sve slike osećanja.
Nije
mi nikada rekla da me voli, ali su joj se zenice širile svaki put kada bi me
pogledala. Kao da je želela da me upije. Davala mi je sitne poklone, koji su za
nju bili jako simbolični. Davala mi je sebe, a ja to nisam mogao da razumem.
Nije
nikada plakala. Ali bi pognula glavu, jako sitnim, kratkim i ponovljenim
treptajima – zapravo zaustavljavši suze. Glas bi joj blago zalepršao, a ja sam
bio nem da bilo šta upitam ili odgovorim.
Suviše očaran lepotom – zaboravio sam da i japanski cvet diše.
Nije
se ničega plašila. Međutim, kada bismo pričali o budućnosti, u treptaju
sekunde, njene obrve bi se podigle i privukle, jamica na vratu postala bi
izraženija i na kratko bi brzo udahnula vazduh.
I
sada… kada se setim… često ste mogli da u njenim izražajima primetite blagu
asimetričnost. Zato što je voljno jako teško „pravilno, simetrično“ odglumiti
emociju.
I
nekada kada se smejala, desni ugao usana bi bio blago povijen. Taj osmeh bi i
potrajao duže no što ste inače očekivali da emocija traje.
Dlanovi
bi joj se često znojili.
I
ponekada nije gledala u vas.
Njena
ramena kao da su htela da zatvore grudi.
I
kao da se plašila da, jednoga dana, sve to ne iscuri van.
Ines
je bila čudna. Ines je govorila telom. I licem. Sitnim gestovima pažnje. I kada
bi vam govorila o umetnosti – budite sigurni da ste joj bili posebni. Ines je
živela za muziku. Dobre knjige. Vino. I slikarstvo.
Ines
je volela Keruaka. I bila je inspirisana knjigom „Na putu“. Maštala je o daljini,
inspirisana širinom sveta.
Prolazili
su dani, a Ines je bila odsutna duže nego obično… prelazio sam sve parkove, sva
naša mesta, prolazio sam pored njene zgrade ne bi li je ugledao… Ali ona se
nije pojavljivala. Dugo je nije bilo i džez u kome je Ines zapravo postajala
prava Ines, više nije imao isti zvuk. U meni se rađala teskoba, strah i tuga i
ma koliko ludo zvučalo – odlučio sam da provalim u njen stan. Očigledno –
nikada nisam to pre radio, zato mi je trebalo sat vremena da obijem stara,
drvena vrata. I polako… ušetao sam u njenu malu oazu.
Ovaj stan… bio
je Ines.
Skice
razbacane po podu.
Otvorene
knjige.
Mirišljavi
štapići.
Budine
statue.
Bonsai
drvo.
Džez
ploče.
Kolekcija
pesama o ljubavi.
Biljni
čajevi.
I
tu na stolu… mali rokovnik.
I
papirić.
Otvorivši
ga, samo sam još više uvideo koliko je nisam poznavao. Poslednji datum bio je
13.12., dakle, pre mesec dana. I ta stranica počinjala je sa:
„…Kada bih vam
rekla da nisam mislila da će se sve ovako završiti, lagala bih. Moj život je
bio kao jako loš film sa predvidljivim ishodom… U svakom trenutku, znala sam
gde će me odvesti ljudi koji me ne razumeju… Ali, da li me je razočarao kraj?
Ili ljudi?“
Kroz
suze sam čitao o njenim najdubljim osećanjima, o osećanjima prema meni, prema
svetu, o njenom bolu… Sve se najednom složilo… vidite, njena unutrašnjost bila je kao katedrala –
niste znali u koji detalj da prvo pogledate, ali svi ti detalji zajedno –
činili su veličanstvenu Ines.
Bio
sam ljut na sebe. Na svet. Na moje prerane zaključke. Na moju nesposobnost da
je pročitam. Na moju nesposobnost da joj pomognem, a bio sam osoba kojoj je
najviše verovala…
I
sada… gde je Ines? I kako sam samo mogao da ignorišem njenu rečenicu „Životinje bolje razumeju ljude nego sami
ljudi.“
U
njoj je bilo ljubavi za sve što hoda. A u meni – samo prerani zaključci.
Ljutnju prema Ines zamenio je bes prema sebi samom.
Tog
dana – odlučio sam, boriću se za sve Ines ovoga sveta. Za ljudsku emociju. Za
razumevanje. Za vešto posmatranje. Za ohrabrivanje. Za to kako da saznamo da
neko vrišti onda kada ne kaže baš ništa.
Gde
je Ines? Ne znam.
I
mada su prolazile godine… i dalje nisam znao.
Ali,
setio sam se članka o japanskim cvetovima i rečenice:
„Samo trešnjino
drvo zbog svoje veličine traži dosta prostora, traži sunce i preporučljivo ga je saditi tako da bude usamljeno, da bi došlo do izražaja pri cvetanju…“
Razočarana
u ljude, Ines je otišla da cveta sama. I nakon par godina, shvatio sam još
jednu lekciju – uticaj drugih na naše živote.
„Trešnjin cvet
je karakterističan po tome što kada pada, svi cvetovi opadaju odjednom.“
Oh,
da, umalo da zaboravim, na papiriću na stolu pisalo je:
„Little did they
know… under all this snow
A thousand
flowers glow.“ *
I
celu studiju… i ceo moj slučaj Ines simbolično sam nazvao
„VELIKE SITNICE“
„Malo su znali…
pod svim tim snegom
Hiljadu cvetova
sija.“*
© Jovi Aleksova
Коментари
Постави коментар